ד"ר דב רייכמן, ספקטרה אנליטיקס בע"מ www.spectra-analytics.com
חברות טכנולוגיות מיישמות היום דיסציפלינות שהינן בחזית המדע והחיבור עם מומחים מהאקדמיה ומוסדות מחקר בתחומי המדע והטכנולוגיה המגוונים מתחיל בדרך כלל כבר בשלב היזמות.
בחברות טכנולוגיות רבות היזם הוא מומחה אקדמי או שבמהלך הקמת המיזם שולב מומחה בעל שם בצוות המוביל.
מומחה זה קובע במידה ניכרת את התייחסות הסביבה העסקית להיתכנות הטכנולוגית של המיזם.
בנוסף, ועל מנת לחזק את מוקד הידע מוקמת בדרך כלל ועדה מדעית מייעצת חיצונית לחברה המשמשת כוועדת היגוי בכל הקשור ליישום המדעי/טכנולוגי/רפואי של מוצרי החברה.
ועדה זו מתכנסת מעת לעת ודנה בכל היבטי הפיתוח והיישום הטכנולוגי אשר החברה מתלבטת לגבי דרך ניהולם ופתרונם.
לוועדה המדעית המייעצת (Scientific Advisory Board) חשיבות רבה בבניית תדמיתה של החברה, חשיפתה לשוק הבינלאומי וקידום מקצועי של תהליכי הרגולציה ובסופו של דבר, בנייה והפעלה נכונה של צוות זה תשפיעה במידה ניכרת על ערכה של החברה והמימוש העסקי לבעלי המניות.
השקעה ארוכת טווח
הקמת הועדה המייעצת צריכה להיעשות בשלבים המוקדמים של פעילות החברה על מנת שתוכל להניב את פירותיה בעת הצורך.
ישנן לא מעט חברות שיעדיפו לדחוק הוצאה זו ולהסתדר בינתיים עם המומחה הראשי המלווה את החברה ממילא. בפועל, אין מומחה שיכול לתת מענה טוב לכלל האתגרים הטכנולוגיים/מדעיים איתם מתמודדת החברה במעלה הדרך.
ועדה שמכירה היטב את סוגיות היסוד של החברה, שנבנתה כצוות הטרוגני המייצג את כלל הדיסציפלינות הרלוונטיות למיסחור הטכנולוגיה/המוצר, שפיתחה זיקה לחברה והנהלתה – תניב פירות רבים לאורך הדרך, תהיה מסוגלת לתת מענה איכותי תוך זמן קצר ותתרום משמעותית לחוסנה של החברה.
הועדה המדעית המייעצת צריכה לפעול לתוך האירגון פנימה ולסייע בתהליכי קבלת ההחלטות ובמקביל לפעול מול ממשקי האירגון החיצוניים לקידום האינטרסים של החברה.
שיקולים מרכזיים לגיבוש תמהיל מומחי הועדה
השיקול המרכזי הינו המובילות המדעית והטכנולוגית בתחומי פעילותה של החברה וההכרה והמעמד המקצועי הבינלאומי.
זמינות המומחה – טיבם של מומחים טובים שהינם מבוקשים מאד, החברה צריכה להבין את המורכבות בהתקשרות מסוג זה ולוודא שאינו פוגע בקידום פעילות החברה. מומלץ לוודא כי אין ניגוד אינטרסים או חשיפת מידע מול התקשרויות אחרות של המומחה.
מעורבות בפעילות מקצועית/ציבורית – חברות של המומחה בועדות מקצועיות בתחום וועדות היגוי ציבוריות/ממשלתיות, יכולה לסייע לקידום פעילותה של החברה.
ייצוגיות – יכולתו של מומחה להשפיע נובעת לא מעט ממאפייני אישיותו ולא רק ממקצועיותו.
יכולת ביטוי, שליטה מגוונת ובשפות ותקשורת בין אישית טובה ישפיעו במידה ניכרת על תרומתו לחברה.
צוותיות, השלמת היכולות של שאר חברי הועדה – הצוות צריך להיות הטרוגני ביכולותיו, אך בעל יכולת לפעול ביעילות ובהרמוניה.
מעורבות בתהליך השיווקי
מומחי הועדה המדעית המייעצת במקרים רבים מייצגים היטב את צורכי השוק, מכירים את מובילי הדעה ולמרות מעורבותם העסקית, נתפסים כגורם מקצועי אובייקטיבי בניגוד להנהלת החברה ולצוות השיווקי שמזוהים כבעלי אינטרס ישיר.
הועדה המייעצת יכולה לסייע לפעילות השיווקית, בין השאר, בתחומים הבאים:
· קידום מהלכים מול רשויות הרגולציה
· קידום פירסום מאמרים מקצועיים לגבי הטכנולוגיה/המוצר של החברה
· בחברות ביומד וביוטק - תכנון נכון של פרוטוקול הניסוי הקליני שהינו קריטי להצלחת הניסוי
· השתתפות בסירטוני החברה וחומר שיווקי אחר.
· השתתפות מבוקרת בדוכני החברה בתערוכות בינלאומיות
· חיבור החברה למובילי דעה בינלאומיים
בחברות ביומד, ביוטכנולוגיה דיאגנוסטיקה ותרופות, ננוטכנולוגיה וקלינטק לוועדה המדעית המייעצת (Scientific Advisory Board), צריך להינתן מקום מרכזי.
מומלץ לבנות את הועדה המייעצת כצוות אינטגרלי המסייע להנהלת החברה כבר בשלבי הפעילות הראשונים.
ל-Scientific Advisory Board יכולת לתרום רבות לתהליכי קבלת ההחלטות, לפריצה השיווקית ולמיצוב מעמדה ויוקרתה של החברה בשווקי היעד.
ד"ר דב רייכמן הוא מנכ"ל ובעלים של חברת ספקטרה אנליטיקס המתמחה בפיתוח עסקי, שיווק, אימון אישי ואימון עסקי www.spectra-analytics.com